×

Bez tytułu, z cyklu Disassembly

nr katalogowy: 69

Bownik Paweł

(ur. 1977)

Bez tytułu, z cyklu Disassembly
2012


ed. 1/4 + 2 A.P.

wydruk archiwalny / dibond

138,2 × 173,5 cm (w świetle passe-parttout)

146,2 × 181,7 cm (z oprawą)


Wystawy:

  • Co widać polska sztuka dzisiaj, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 14.02–31.08.2014
  • Umenie na hlave / Poľské súčasné umenie  / Kurátor: Sebastian Cichocki / Dom umenia / Kunsthalle Bratislava / 27.2.–28.6.2015

Reprodukowany:

  • Bownik. Disassembly, Poznań 2013, il.nlb.

Proweniencja:

  • kolekcja prywatna, Warszawa
  • Galeria Starter, Warszawa
  • zakup bezpośrednio od artysty

Prezentowana praca pochodzi z cyklu Disassembly, który polegał na tytułowym „demontażu” struktury ozdobnych roślin. Fotograf rozkładał kwiaty na części pierwsze, a następnie rekonstruował ich formy, łącząc je ze sobą za pomocą spinek, pinezek, taśmy klejącej czy gumek recepturek.

Rozdzielam łodygi, kwiaty, liście, pąki, by potem spróbować złożyć je ponownie, w niezmienionej formie. […] odmierzam dokładnie odległości między liśćmi i zapisuję je na nich ołówkiem. Wszystkie te pomiary, jak i powstające stelaże, widać przy dokładnym przyjrzeniu się zdjęciom. Natomiast samego procesu demontowania nie pokazuję*.

W efekcie powstały niezwykle estetyczne zdjęcia, łączące piękno natury z artystyczną ingerencją, która zmienia zwyczajne, codzienne przedmioty w biżuteryjne ozdoby. Wszystkie zdjęcia zostały wydane w 2013 roku w książce artystycznej o tym samym tytule, uhonorowanej tytułem Fotograficznej Publikacji Roku 2014 przyznawanym przez Fotofestiwal w Łodzi. „Dissasemby” była pierwszą książką artystyczną Bownika: wykorzystując znany, lecz niedoceniany motyw, jakim jest martwa natura, fotograf wypowiedział się o kondycji współczesnego świata.

W „Demontażu” chciałem powrócić do ciekawości, która niosła odkrycia i zmiany. Jej renesans znajduję w XIX wieku i trochę naiwnie postanowiłem zaprojektować swój własny eksperyment według zasad minionej epoki.* – mówił.

Paweł Bownik jest uznawany ze jednego z najważniejszych współczesnych fotografów. Jest absolwentem Filozofii na UMCS w Lublinie oraz Wydziału Komunikacji Multimedialnej na poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2005 roku obronił dyplom u profesora K.J. Baranowskiego. W latach 2004–2008 współtworzył kolektyw IKOO. Pracował jako kurator galerii „Teren Osobny”, mieszczącej się w starym, nieczynnym już carskim więzieniu. W 2005 roku zorganizował tam Międzynarodowe Spotkanie Artystów INTERWENCJE. Był także jednym z kuratorów IV Biennale Fotografii w Poznaniu w 2005 roku zatytułowanego „Polowanie na przedmioty”. Od 2008 roku współpracuje z Marceliną Gunią – w 2009 roku wspólnie zrealizowali niezwykle aktualny dziś projekt „Samica”, którego tematem były nielegalne wysypiska śmieci w polskich lasach. Jego najbardziej znana seria fotografii – „Gamers” – nawiązuje swoją estetyką do portretowych zdjęć ewidencyjnych oraz policyjnych fotografii miejsc zbrodni. Z oklei cykl „Rewers” to dokumentalny zapis wyglądu wewnętrznej strony ubrań znalezionych w muzealnych szafach. Prace Bownika znajdują się w kolekcjach m.in. Museum In Huis Marseille w Amsterdamie, Fundacji Sztuki Polskiej ING i zbiorach prywatnych.


* Bownik, Disassembly („Demontaż”), red. Bownik, Honza Zamojski , Poznań 2013, s. nlb.