fbpx
×

Ludzie w kosmosie

nr katalogowy: 2

Włodarski Marek (właśc. Henryk Streng)

(1898–1960)

Ludzie w kosmosie
1931

Estymacja:

40 000–60 000 • PLN

Cena wylicytowana:

36 000 PLN

ołówek, kredka / papier żeberkowy

24,3 × 31,9 cm

45,5 × 53 cm (z oprawą)

sygnowany i datowany śr.-p.g. (wtórnie): Włodarski 1931

na odwrociu nalepka Muzeum Śląskiego, z wystawy „artes” 1929–1934


Reprodukowany:

  • Marek Włodarski (Henryk Streng) 1903–1960, kat. wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1981, poz. kat. IV/599, il. 46

Wystawy:

  • ZSP Warszawa 1969, poz. 20
  • Artes 1929–1934, Galeria Współczesna w Warszawie, październik – listopad 1969, Warszawa 1969, poz. kat. 106
  • Artes 1929–1934, Muzeum Śląskie, Wrocław 1969, poz. kat. 104
  • Marek Włodarski (Henryk Streng) 1903–1960, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1981, poz. kat. IV/599

„Ludzie w kosmosie” to niezwykle ciekawa, surrealistyczna kompozycja, składająca się z na poły abstrakcyjnych, geometrycznych i organicznych elementów. W czasie w którym powstawał prezentowany rysunek, w latach 30. XX wieku, „podbój kosmosu” był – nomen omen – jedynie surrealistycznym hasłem. Na rzeczywiste działania ludzkość musiała poczekać jeszcze blisko 30 lat, jednak fascynacja przestrzenią kosmiczną i jej nieodkrytymi możliwościami była stale obecna w wyobraźni naukowców i artystów. W tym czasie Włodarski był już członkiem awangardowej grupy lwowskich artystów plastyków „Artes”. Malarz – wówczas posługujący się imieniem i nazwiskiem Henryk Streng – miał za sobą studia w Wolnej Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie i Państwowej Szkole Przemysłowej oraz kilkumiesięczny pobyt w paryskiej pracowni Fernanda Légera. Zafascynowany osobowościami André Bretona i André Massona, mimo wszystko podchodził do surrealizmu dość sceptycznie.

Streng w pełni zaaprobował rozwiązania formalne Légera, takie jak kult przedmiotu, niechęć do estetyzacji czy prymitywizm przedstawienia. W efekcie zaczął tworzyć złożone kompozycje na pograniczu dwóch nurtów – surrealizmu i kubizmu, pełne szczególnej, lirycznej nostalgii. Jego sztukę z lat 30. charakteryzuje również wyraźnie lewicowe zabarwienie polityczne: malarz współpracował wówczas z pismami „Sygnały” i „Omnibus”. Do grupy „Artes” należeli również m.in.: Jerzy Janisch, Mieczysław Wysocki, Aleksander Krzywobłocki, Ludwik Lille, Otto Hahn, Tadeusz Wojciechowski oraz Aleksander Riemer. Artyści – tak jak i Streng – podejmowali ważne tematy społeczne i wystawiali wspólnie w wielu miastach międzywojennej Polski. Zajmowali się również poszukiwaniami formalnymi, a także pracą teoretyczną.