Uważałem, że mogę się dzielić wszystkim, że muszę przedstawiać miłość, malować miłość i naturę, przeciwko polityce, przeciwko wszystkim układom*.

Twórczość Jana Dobkowskiego to fascynujący przykład konsekwentnego rozwoju na raz obranej drodze twórczej. Najważniejszym tematem eksplorowanym przez artystę była i wciąż pozostaje erotyka. Jego obrazy to poematy życia, odpowiednik poezji miłosnej. Artysta traktował erotyzm jako najpotężniejszą, pozytywną siłę witalną napędzającą życie. W związku z tym w jego pracach nie odnajdziemy nastroju dekadencji i obscenicznej gwałtowności. Wielokrotnie wskazywano na głęboki wpływ estetyki Wschodu, w szczególności grafiki japońskiej, na twórczość Dobkowskiego. W sferze wizualnej artysta inspirował się natomiast malarstwem kalifornijskim, u progu kariery pozostając w awangardzie ruchu kontrkulturowego.

Jan Dobkowski, Leśna przygoda, 1967, nr. kat. 27

Prezentowana w ofercie październikowej aukcji „Leśna przygoda” (nr kat. 27) to niezwykle interesujący przykład wczesnej, figuratywnej twórczości artysty. Obraz ten powstał w 1967 roku, jeszcze w czasie studiów Dobkowskiego w stołecznej Akademii Sztuk Pięknych. Rok później artysta uzyskał dyplom wymienionej uczelni. Czas studiów był dla niezwykle niego intensywnym okresem poszukiwań plastycznych. W 1963 roku powstał kultowy cykl fenomenalnych linorytów, stanowiących ilustracje do „Zwierzyńca” Guillaume’a Apollinaire’a. Artysta tworzył wówczas także malarskie kompozycje figuratywne. Do „Leśnej przygody” można z powodzeniem odnieść spostrzeżenia Janusza Zagrodzkiego: „Dobkowski z uporem poszukuje miejsc, gdzie ingerencje z zewnątrz nie zmieniły jeszcze sfery naturalnej człowieka, gdzie życie istnieje jeszcze w postaci czystej, nieskażonej”*. Prezentowany obraz ukazuje cztery nagie postaci emanujące witalną energią. Znajdują się one w lesie, symbolu Arkadii, stanowiącej ostoję nieskażonej, pierwotnej żywiołowości i nieskrępowanej seksualności. To tutaj, z dala od cywilizacyjnego szumu i konwenansów, może realizować się koncepcja czystej, wolnej miłości. Uproszczone formy sugerują drzewa i inne rośliny, zaś tło składa się z abstrakcyjnej mozaiki płaskich plam zieleni i błękitu. Tematycznie obraz nawiązuje do tęsknot niemieckich ekspresjonistów, poszukujących w okolicach Drezna naturalnych refugiów, w których mogłaby realizować się ich utopia pierwotnej, nieskażonej seksualności.


Jan Dobkowski: love & life: malarstwo, Związek Polskich Artystów Plastyków, Okręg Warszawski, sierpień-wrzesień 1994, kat. wystawy, red. D. Dąbrowska, Warszawa 1994, s. 5.


Jan Dobkowski (ur. w Łomży, 8 VI 1942) w latach studiował 1962–1968 na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem prof. Juliusza Studnickiego i Jana Cybisa. Będąc jeszcze na studiach, w 1966 roku, utworzył duet artystyczny, w którym jego partnerem był Jerzy (Jurry) Zieliński. Ich pierwsza wspólna wystawa pt. Neo-Neo-Neo odbyła się w Warszawie w 1967. Wystawiali wspólnie do 1970. Debiut Dobkowskiego miał miejsce w momencie apogeum kontrkultury lat 60., co pozostaje nie bez znaczenia dla wymowy i charakteru jego prac. W 1968 powstały pierwsze zielono-czerwone obrazy Dobkowskiego (używającego w tym czasie pseudonimu Dobson). Artystę interesowała wówczas biologia rozrastania, wyrażająca się w ciągłych przekształceniach profili ludzkiego ciała, ukazanych w zaskakujących konfiguracjach. Profile sugerujące fragmenty ludzkich ciał wypełniał wówczas jednolitym kolorem, zwykle czerwienią, umieszczając je na zielonym tle. W tej biomorficznej, podszytej erotyzmem sztuce kryła się tęsknota za miłością i nieskrępowaną seksualnością. Artysta traktował erotyzm jako najpotężniejszą, pozytywną siłę witalną napędzającą życie. W 1971 oku zdobył złoty medal na Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze. W 1972 roku wyjechał na blisko rok do USA w ramach stypendium Fundacji Kościuszkowskiej. Wyraźną zmianę nastroju i wymowy jego prac przyniosły wydarzenia 1980–1981 roku, zwłaszcza wprowadzenie stanu wojennego. Monochromatyczne, ciemne płótna znaczył wtedy nikłymi, wiotkimi liniami rysunku. Najczęstszym motywem były patriotyczne i religijne symbole. Kolejna radykalna zmiana nastąpiła ok. 1990 roku. Równolegle z malarstwem Dobkowski pracuje nad rysunkiem, będącym bardzo ważnym dopełnieniem jego twórczości. Do najciekawszych przejawów tego aspektu jego aktywności należy rysunkowy cykl „Orgie i tańce rytualne” stworzony w latach 1988–1990.


W październikowej ofercie aukcyjnej znajdują się jeszcze dwie późniejsze prace Dobkowskiego, pastel z 1993 (nr kat. 28) oraz płótno pt. Nieskończoność VII z 1999 roku (nr kat. 29).


 

Download Premium WordPress Themes Free
Download Best WordPress Themes Free Download
Download Best WordPress Themes Free Download
Download WordPress Themes Free
lynda course free download
download karbonn firmware
Download WordPress Themes Free
online free course