Numer katalogowy: 23

Tadeusz Szpunar(ur. 1929)

Kompozycja, lata 70. XX wieku

relief, akryl, drewno / sklejka
181,5 × 76,5 × 20 cm
sygnowany na odwrociu: TADEUSZ | SZPUNAR

Proweniencja:
Kolekcja prywatna, Polska (zakup od artysty)

Cena: Zapytaj info@artlibra.pl

Tadeusz Szpunar – rzeźbiarz i twórca reliefów. W latach 1950–1956 studiował
na Wydziale Rzeźby krakowskiej ASP, dyplom uzyskał w pracowni
prof. Xawerego Dunikowskiego. Na ostatnim roku studiów wraz z kolegami
założył w Rzeszowie Grupę XIV, która za główny cel stawiała sobie
propagowanie sztuki współczesnej na prowincji. Debiutował na wystawie
„Xawery Dunikowski i jego uczniowie” (Warszawa 1955), zaś w późniejszych
latach wziął udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i za
granicą. Szpunar tworzy rzeźby związane z architekturą, od 1960 roku
głównie sakralną. Brał udział w licznych konkursach na projekty rzeźb
pomnikowych, w których zdobył nagrody i wyróżnienia. Jego prace znajdują
się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Krakowie i w Warszawie.
W latach 50. i 60. Tadeusz Szpunar uprawiał rzeźbę figuratywną, tworząc
cykle syntetycznych „Głów” i „Torsów”. Używał przy tym klasycznych
materiałów rzeźbiarskich, takich jak marmur, brąz czy drewno, które nadawały
im ponadczasowego wydźwięku. W latach 70. natomiast, na fali sztuki
konceptualnej i rosnącego zainteresowania artystów związkami z naukami
ścisłymi, Szpunar zaczął tworzyć przestrzenne obiekty sytuujące się na granicy
rzeźby i malarstwa. Utrzymane w barwach szarości i bieli reliefy z cyklu
„Rozważań nad kołem i kwadratem” każdorazowo rozwiązują problemy
z zakresu geometrii, choć w niektórych kompozycjach pojawiają się także
wątki symboliczne. Prezentowana praca swoim układem proporcjonalnie
zwiększających się drewnianych listew symetrycznie rozchodzących się
od świetlistego punktu na płótnie przypominać może skrzydła czy schody
– motywy od wieków obecne w malarskiej ikonologii i konotujące liczne
wielowątkowe skojarzenia wykraczające poza czystą geometrię.

ul. Złota 48/54
00-120 Warszawa
budynek Hotelu Mercure
(wejście od pasażu za budynkiem „Złota 44”)