fbpx
×

Aids

nr katalogowy: 70

Radziszewski Karol

(ur. 1980)

Aids
2012

Estymacja:

1 500–2 500 • PLN

Cena wylicytowana:

2 600 PLN

tryptyk

sitodruk / papier

12, 52, 81 edycja ze 100 egzemplarzy

68,7 × 69 cm (w świetle oprawy)

70 × 70 cm (z oprawą) każdy

sygnowany, datowany i opisany na odwrocie l.d.: KAROL RADZISZEWSKI „AIDS” 2010 ed. [odpowiednio każda z prac] 12 / 52 / 81 / 100


Prezentowana praca to seria sitodruków, odwołująca się do kolażu naklejek z Kaczorem Donaldem, jaki Ryszard Kisiel, spiritus movens kultury gejowskiej w PRL-u, umieścił pod koniec lat 80. w jednym z numerów wydawanego przez siebie zina „Filo”. Grafiki odwołują się także do projektu grupy General Idea, trawestującego ikoniczne dzieło Roberta Indiany „LOVE”. Radziszewski zamienił jednak słowo „miłość” na nazwę śmiertelnej choroby przenoszonej również drogą płciową. AIDS w latach 80. i 90. był utożsamiany głównie ze środowiskiem gejowskim, a jego motyw zaczął być wykorzystywany w popkulturze i sztuce. Artyści (m.in. Keith Haring) zaczęli przepracowywać traumę nieznanej, okrutnej choroby poprzez bezpośrednie nawiązywanie do niej w swoich realizacjach: oswajali strach za pomocą sztuki. Radziszewski powtarza ten gest – w gorzki i ironiczny sposób gra ze sprzecznymi emocjami widza.

Praca jest częścią projektu „Kisieland”, który Radziszewski realizował od 2009 roku. Jego najważniejszym efektem jest film – zapis spotkania artysty z Kisielem, przedstawicielem homoseksualnego podziemia Polski lat 80. Osią filmu jest ukryte dotychczas archiwum – dziesiątki kolorowych slajdów dokumentujących sesje fotograficzne, które Kisiel realizował ze swoimi znajomymi, w prywatnym mieszkaniu jednego z nich. Zdjęcia estetycznie i tematycznie wchodzą w interesujący dialog z pracami Jacka Smitha i Nan Goldin, przedstawicieli nowojorskiego undergroundu artystycznego lat 60., 70. i 80. Kisiel wykonywał je na przełomie 1985 i 1986 roku, jako bezpośrednią reakcję na milicyjną akcję „Hiacynt“, polegającą na zbieraniu przez SB materiałów o polskich homoseksualistach. Kisiel był jedną z ofiar tej akcji. Film Radziszewskiego to próba innego opisu kultury i działalności podziemnej lat 80., z perspektywy twórczości outsiderskiej, amatorskiej, w której obecne są wątki wyparte przez artystyczną awangardę, jak i poprzez kulturowy mainstream Polski Ludowej.

Radziszewski od lat zajmuje się badaniami bogatej historii społeczności osób LGBT+ w Europie Środkowo-Wschodniej. Efektem jego pracy jest Queer Archives Institute – mobilne archiwum, które stale się powiększa. W jego skład wchodzą m.in. polskie pisma z lat 70. dla „kochających inaczej”, oryginalne zdjęcia słynnych lesbijek i gejów, intymne porno-rysunki Andrzeja Kreutz-Majewskiego czy zapisy rozmów artysty z osobami transseksualnymi. Artysta prezentuje swoje zbiory w europejskich instytucjach sztuki – ostatni pokaz miał miejsce w berlińskim Schwules Museum w czerwcu 2019 roku. Jedna ze ścian została gęsto pokryta tapetą z prezentowanym motywem. 15 listopada w stołecznym Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zostanie otwarta indywidualna wystawa Karola Radziszewskiego – „Potęga sekretów”, poświęcona wspólnemu budowaniu queerowej pamięci.

Karol Radziszewski (ur. 1980), malarz, twórca filmów, fotografii, instalacji, autor projektów interdyscyplinarnych, kurator. Absolwent Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Wydawca i redaktor naczelny magazynu „DIK Fagazine”. Laureat Paszportu Polityki w 2009 roku. Jego prace były pokazywane m.in. w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Współczesnym Wrocław, Muzeum Narodowym w Warszawie, CSW Zamek Ujazdowski, Kunsthalle Wien, New Museum w Nowym Jorku, Whitechapel Gallery w Londynie, VideoBrasil w Sao Paulo, Cobra Museum w Amsterdamie oraz na biennale PERFORMA 13 w Nowym Jorku, 7. Göteborg Biennale, 4. Prague Biennale, New York Photo Festival w Nowym Jorku i 15. Biennale Sztuki Mediów WRO.