×

Bez tytułu

nr katalogowy: 14

Kopczyński Wojciech

(ur. 1955)

Bez tytułu
2018


olej, technika mieszana / płótno

60 × 60 cm

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu p.g.: WOJCIECH KOPCZYŃSKI | ,,BEZ TYTUŁU” | 60 × 60 | 2018 | WK


W latach 1975–82 studiował na ASP w Krakowie na Wydziale Grafiki. Uzyskał dyplom w pracowni litografii prof. Włodzimierza Kunza, w pracowni Projektowania Form Reklamowych prof. Witolda Skulicza oraz malarstwa w pracowni prof. Jana Świderskiego. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach prywatnych w tych krajach, w placówkach dyplomatycznych, oraz w Muzeum Narodowym w Kielcach, Muzeum Narodowym w Barcelonie, Muzeum „Espace de Goya” w Bordeaux, Muzeum Sztuki Polskiej w Chicago. Ważniejsze kolekcje prywatne: dr. Hans Guggenheim – USA, Christopher Sztyber – USA, W&D Labhart – Szwajcaria, Greg Krol – Wielka Brytania. Prowadził również pracownię plastyczną w ramach Warsztatów Terapii Zajęciowej dla osób z problemami psychiatrycznymi. W latach 1984-86 stypendysta Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta Krakowa.

W obrazach Kopczyńskiego łatwo odnajdziemy graficzne cytaty – rysunkowe struktury, linearne kształty, walorowy modelunek – oczywisty w biało-czarnym graficznym świecie. Jest w tym malarstwie również charakterystyczna precyzja kształtu, szczególny sposób „wykonania” i – ostatni w moim przekonaniu pierwszoplanowy element – wykorzystywanie reliefowej struktury, choć trzeba dodać, że w ostatnich pracach został on ograniczony do subtelnej gradacji naklejanych elementów i płaszczyzn eksponujących strukturę użytych materiałów i rysunkowych, strzępiastych tkanek. Ten zabieg włączania trzeciego wymiaru w przestrzeń obrazu jest dość znamienny, a może nawet kluczowy dla „języka” tego malarstwa, zamkniętego gdzieś w przestrzeni pomiędzy obrazem; subtelną, reliefową, rzeźbiarską strukturą a kolażem, który w tym zestawie może wydać się określeniem najbardziej właściwym. Szczególnie jeżeli jego znaczenie rozszerzymy poza granice oczywistych, formalnych działań sprowadzających się zwykle do łączenia i zderzania różnych struktur i materiałów.


Łukasz Konieczko, https://wk.asp.krakow.pl/wystawa-wojciecha-kopczynskiego-collages-358/ (dostęp 20.09.2019)