fbpx
×

Bez tytułu

nr katalogowy: 64

Nazwa aukcji/kod aukcji: Aukcja sztuki XX i XXI wieku (czerwiec)

Szpinger Włodzimierz

(ur. 1942)

Bez tytułu
1997

Estymacja:

6 000 – 8 000 • PLN

serigrafia / papier żeberkowy

28,5 × 27 cm (w świetle passe-partout)

sygnowany p.d.: „W.SZPINGER”

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: Szpinger | 1997

z dedykacją od artysty


Włodzimierz Szpinger (Warszawa 11 VIII 1942 – ): ukończył Liceum Plastyczne w Łodzi. W latach 1965–1972 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Swój pierwszy obraz namalował w wielu 7 lat a już jako 11-latek zdobył I nagrodę w konkursie zorganizowanym przez Muzeum Sztuki w Łodzi. Wielokrotnie wystawiał w Polsce i za granicą. W 1976 roku po raz pierwszy wyjechał do Włoch. W kolejnych latach odwiedził Holandię, do której jeszcze wielokrotnie powracał. Efektem pobytu w krainie kanałów i tulipanów były liczne pastisze i współczesne adaptacje dzieł malarstwa holenderskiego i flamandzkiego. W warstwie ikonograficznej artysta chętnie nawiązuje do malarstwa Hieronima Boscha, Hansa Memlinga, prymitywistów flamandzkich i twórców niemieckiego renesansu. Świadectwem inspiracji sztuką dawną jest również znakomicie opanowany rysunek i tradycyjny, perfekcyjny warsztat malarski Szpingera, wyrażający się w tworzeniu pracochłonnych, laserunkowych kompozycji. O głębokiej fascynacji i twórczym przetworzeniu legend skandynawskich oraz nordyckich świadczy natomiast fantastyczna tematyka jego prac, rojących się od trolli i innych baśniowych stworzeń. Szpinger stale balansuje między pogodną, życzliwą ironią, satyrą a zgryźliwą groteską. Jego bajecznie kolorowe obrazy mogą budzić skojarzenia ze współczesną ilustracją książkową oraz twórczością Tomasza Sętowskiego. Szpinger bardziej niż na tworzeniu fantastycznych zestawień brył architektonicznych, postaci i przedmiotów koncentruje się jednak na kreowaniu potoczystej narracji, eksponując przede wszystkim warstwę fabularną swoich prac. Nastrój i tematyka jego kompozycji – pomimo pewnych pokrewieństw w sferze formalnej – dalekie są od ikonosfery inspirowanego surrealizmem realizmu magicznego.