fbpx
×

Bez tytułu

nr katalogowy: 49

Nazwa aukcji/kod aukcji: 17 Aukcja Sztuki XX i XXI wieku

Beksiński Zdzisław

(1929–2005)

Bez tytułu

Cena wylicytowana:

2 000 PLN

grafika komputerowa / płyta piankowa
97 x 68 cm (w świetle passe-partout)
śr. d. przedruk sygnatury: Beksiński
na odwrociu nalepka z pieczątką Fundacji Beksińskiego


Zdzisław Beksiński przez lata szukał nowych materiałów i technik, by wyrazić kiełkujące w jego świadomości fantastyczne, pełne mrocznej poetyki wizje. Zaczynał jako fotografik – wraz z Jerzym Lewczyńskim i Bronisławem Schlabsem stworzył nowatorskie podejście do przedstawiania obiektu w klasycznej, czarno-białej fotografii analogowej. Od lat 60. zajmował się malarstwem, rysunkiem i grafiką, by od początku lat 90. przekładać nierzeczywisty świat wyobraźni na grafikę komputerową. Od 1995 roku materiałem wyjściowym dla jego kompozycji były bowiem fotografie, które przetwarzał za pośrednictwem programów komputerowych. Realizacje z tego czasu często są nazywane „fotomontażem komputerowym” lub „fotomontażem cyfrowym”, co dobitniej opisuje sposób ich powstania. Od 1999 roku Beksiński rozpoczął pracę z nowymi programami, które pozwoliły mu na swobodniejsze operowanie wytwarzanymi formami.

Wiesław Banach pisał o nich:

„W komputerowych fotomontażach z ostatnich lat wraca jednak atmosfera malarstwa «okresu fantastycznego», z przestrzennymi pejzażami o silnym, metafizycznym ładunku. Artysta stosuje daleko posuniętą deformację, niemalże każdego przedmiotu, którym się posługuje, w tym także ciała ludzkiego. Fenomen twórczości Beksińskiego związany jest przede wszystkim z unaocznieniem, «zmaterializowaniem» w technikach artystycznych «obrazów podświadomości», które są zapewne symbolami wewnętrznych doświadczeń artysty, a w dużym stopniu symbolami stanów duchowych współczesnego człowieka”*.


*Zdzisław Beksiński, kat. wystawy grafiki komputerowej, Galeria Sztuki Współczesnej ESTA w Gliwicach, Galeria Renes w Poznaniu, Studio Renes w Warszawie, Galeria Top Art w Szczecinie, Centrum Sztuki w Kluczborku i Galeria Sztuki BWA „U Jaksy” w Miechowie, Gliwice 1999, s. nlb.


Z ówczesnych prac korzystał m.in. jego syn Tomasz do ilustracji swoich artykułów prasowych czy okładek płyt muzycznych.