nr katalogowy: 39
Estymacja:
13 000–15 000 • PLNCena wylicytowana:
8 000 * PLNolej / płótno
śr. 100 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu śr.g.: Tamara | Berdowska | 2017 oraz l.d.: olej | bez tytułu | z cyklu | Bezsenność
Tamara Berdowska jest jedną z nielicznych polskich artystek, które konsekwentnie operują językiem abstrakcji geometrycznej. Artystka czerpie również z doświadczeń op-artu i sztuki kinetycznej, tworząc niezwykle spójne formalnie, bardzo dopracowane pod względem technicznym obiekty przestrzenne oraz dwuwymiarowe kompozycje na płótnie. Berdowska traktuje barwy gradientowo, w swoich pracach sukcesywnie dąży do monochromatyzmu kompozycji. Główną ideą jej twórczości jest oddziaływanie na oko widza, eksperymenty z percepcją wzrokową i – w końcu – wywoływanie patologii widzenia: złudzeń optycznych czy iluzorycznego wrażenia ruchu. Artystka kładzie nacisk na relację z widzem, w której to odbiorca staje się pełnoprawnym współtwórcą wrażeniowej, bardzo sensualnej sztuki. Jej realizacje inicjują również inicjują refleksję na temat (nie)świadomości, nieobiektywności, pozorności tego, co nas otacza.
Berdowska w latach 1985–1990 studiowała w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Janiny Kraupe-Świderskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988–2012 brała udział w ponad 80 wystawach zbiorowych oraz 15 indywidualnych w kraju i za granicą Od 2000 roku uczestniczy w sympozjach organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Chełmie, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver, nowojorskiej Fundacji Pollock-Krasner, stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz liczne nagrody, w tym: prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, nagrodę im. Witolda Wojtkiewicza i Grand Prix Sztuka dwóch czasów Muzeum Narodowego w Gdańsku.