fbpx
×

Bez tytułu, z cyklu „Poza”

nr katalogowy: 17

Nazwa aukcji/kod aukcji: Aukcja sztuki XX i XXI wieku (czerwiec)

Dróżdż Stanisław

(1939–2009)

Bez tytułu, z cyklu „Poza”
1971–1981

Estymacja:

75 000 – 95 000 PLN

Cena wylicytowana:

60 000 PLN

29,5 × 29,5 cm (× 6)
na odwrociu opisany l.d.: Stanisław Dróżdż
na odwrociu l.d. nalepka BWA Wrocław z danymi pracy: STANISŁAW DRÓŻDŻ | OHNE TITEL (AUSSERHALB) | 1971–1981 TEIL 1-6


Wystawiany:

  • Stanisław Dróżdż. Pomysły, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, 23.05–25.08.2014

Reprodukowany:

  • Stanisław Dróżdż. Pomysły, kat. wystawy, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, Wrocław 2014, s. 14

„[…] Poezja konkretna polega na wyizolowaniu, zautonomizowaniu słowa. Wyizolowaniu go z kontekstu językowego, wyizolowaniu go także z kontekstu rzeczywistości pozajęzykowej, żeby słowo jak gdyby samo w sobie i dla siebie znaczyło. W poezji konkretnej forma jest zdeterminowana treścią, a treść formą. Poezja tradycyjna opisuje obraz. Poezja konkretna pisze obrazem*”.

Stanisław Dróżdż całe swoje życie artystyczne poświecił właśnie poezji konkretnej – swoje konceptualne, pełne przemyślanych układów i form wiersze zaczął pisać w 1967 roku. Bardzo szybko stał się jednym z najważniejszych animatorów tego nurtu w Polsce – organizował wiele otwartych spotkań, odczytów i wykładów na temat łączenia poezji i sztuk wizualnych. Od 1971 roku współpracował ze stołeczną Galerią Foksal, która promowała najciekawszych, awangardowych twórców. Swoje prace określał mianem „pojęciokształtów” – nazwa odnosiła się do kształtów pojęć, które realizują się w momencie ich przestrzennego uformowania. Jego żona wspominała: „Staszek nad swoimi pojęciokształtami pracował właściwie ustawicznie, pomysły zapisywał wszędzie, gdzie był: w klubie na serwetkach, w domu na kartkach, rachunkach, papierach przeznaczonych na makulaturę. Starannie je przechowywał i wracał do nich wielokrotnie, poprawiał, cyzelował aż powstawała wersja ostateczna**”.

Pojęciokształty pełniły jednocześnie funkcji i obrazu – łączyły w sobie refleksyjność przekazu werbalnego i dekoracyjność prostego układu graficznego. Jego prace znajdują się kolekcjach muzealnych i prywatnych w kraju (m.in. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie) i za granicą (m.in. Museum of Contemporary Art w Los Angeles, Schwarz Galeria d‘Arte w Mediolanie, Museum of Modern Art w Hunfeld).

Był członkiem zwyczajnym Związku Polskich Artystów Plastyków, w 2001 roku został laureatem nagrody Fundacji Nowosielskich za „twórcze i wizjonerskie połączenie dwóch duchowych dziedzin: sztuki i poezji”. W 2003 roku reprezentował Polskę na 50. Biennale Sztuki w Wenecji.


* https://galeria-arsenal.pl/wystawy/stanislaw-drozdz-i-fragmenty-pojecioksztalty-poezja-konkretna (data dostępu: 16.02.2020) * https://drozdz.art.pl/o-stanislawie/ (data dostępu: 16.02.2020)