fbpx
×

Bluemetria 3–4

nr katalogowy: 53

Wilk Urszula

(ur. 1959)

Bluemetria 3–4
2017

Estymacja:

11 000–13 000 PLN
Obiekt niedostępny

olej, akryl / płótno

100 × 135 cm

sygnowany p.d.: Wilk 2017

sygnowany, datowany na odwrociu l.g.: URSZULA WILK | 2017

opisany na odwrociu p.g.: BLUEMETRIE | 3/4


Urszula Wilk to jedna z najważniejszych artystek powojennego środowiska wrocławskiego. Pracuje przede wszystkim na papierze, realizując sensualne, abstrakcyjne kompozycje farbami wodnymi. Zamiłowanie do przejrzystych kolorów i delikatne, acz analityczne podejście do plamy barwnej zagwarantowało jej wiele nagród na międzynarodowych imprezach artystycznych, w tym – pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Biennale Akwareli w chińskim Shenzhen.

Prezentowana praca należy do najważniejszego cyklu Wilk, czyli Bluemetrii, w których malarka posługuje się wyłącznie jednym kolorem – błękitem. Różnicuje natężenie barwnika i intensywność koloru poprzez kontrolowane nakładanie na siebie kolejnych warstw pigmentu, a właściwie ekspresyjne rozlewanie plam farby na zagruntowanym materiale. Metoda pracy Urszuli Wilk do złudzenia przypomina action painting Jacksona Pollocka, jednak powstałe realizacje charakteryzują się niezwykłą lekkością i ekspresyjnością abstrakcyjnego przedstawienia. Techniki zaczerpnięte z malarstwa akwarelowego Wilk z powodzeniem wykorzystuje również w pracy „cięższymi” farbami, czyli akrylami i olejami. Dzięki temu w wielkoformatowych obrazach doskonale widać miękkie lawowania, prześwity, a także subtelne odbicia, praktycznie niespotykanie w tej technice. Wyjątkiem są prace Jerzego Stajudy – słynnego krytyka i teoretyka sztuki, muzyka oraz malarza, który w swoich monochromatycznych, abstrakcyjnych kompozycjach olejnych również powtarzał układy realizowane wcześniej na papierze.

„Bluemetrie” były wielokrotnie prezentowane w wielu polskich galeriach, m.in. w Neon Gallery i wrocławskim Muzeum Architektury. Łączone ze sobą w asymetryczny sposób tworzyły wielkoformatowe instalacje, pochłaniające widza potęgą błękitu.


Urszula Wilk w 1986 roku obroniła pracę dyplomową na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w pracowni prof. Zbigniewa Karpińskiego. W latach 1987 i 1988 stypendystka Ministra Kultury i Sztuki, zwyciężczyni konkursu im. Gepperta z 1989 roku. W 1995 roku otrzymała stypendium The Pollock – Krasner Foundation w Nowym Jorku, a w 2012 – stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku otrzymała nagrodę główną na Międzynarodowym Biennale Akwareli w Shenzhen w Chinach. Uczestniczyła w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Jej prace znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i instytucjonalnych na całym świecie, w tym w Shangyuan Art Museum w Pekinie i zbiorach Zachęty Dolnośląskiej.