fbpx
×

Clockwork

nr katalogowy: 19

Mieczkowski Ed

(1929–2017)

Clockwork
1965

Estymacja:

95 000 – 110 000 PLN

Cena wylicytowana:

90 000 * PLN

akryl / płótno naklejone na płytę
61 × 61 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: „CLOCKWORK” | ED MIECZKOWSKI | 1965
na odwrociu nalepka galeryjna z danymi pracy

Proweniencja:

  • Kolekcja prywatna, Nowy Jork

Roman Owidzki – malarz, grafik oraz pedagog akademicki, jeden z najważniejszych polskich przedstawicieli sztuki abstrakcyjnej. Owidzki przed rozpoczęciem nauki malarstwa studiował na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Warszawskiego (1931–1934). Te wczesne zainteresowania nadały jego późniejszym działaniom artystycznym element uporządkowania właściwy naukom ścisłym, a także skłonność do posługiwania się formami wywiedzionymi ze świata organicznego.

Dobrze zapowiadającą się karierę artystyczną Owidzkiego przerwał wybuch II wojny światowej i udział w walce z okupantem, a w konsekwencji – uwięzienie w jenieckim obozie Murnau. Wówczas Owidzki zaczął odchodzić od malarstwa przedstawiającego na rzecz abstrakcji i, jak sam wielokrotnie twierdził, „narodził się” jako artysta*. Na lata 50. i 60. XX wieku przypada dojrzały okres twórczości artysty, w którym skupił się on na poszukiwaniu harmonii w abstrakcyjnych układach budzących skojarzenia przede wszystkim z kubizmem, ale także ekspresyjnym malarstwem materii czy nawet totemicznymi figurami wywiedzionymi ze sztuki plemiennej.

Jednak najbardziej emblematyczne dla artystycznego œuvre Romana Owidzkiego pozostają jego monochromatyczne reliefy, które zaczął tworzyć od początku lat 60. Artysta nakładał na płótno elementy sklejki, metalu czy papier-mâché, formując w nich uporządkowane układy przypominające nieco biologiczne formy życia. Prace te utrzymane były na ogół w barwach ziemi: brązach, szarościach czy zgaszonych zieleniach.


* Por. J. Mioduszewski, Anatomia obrazu, „Aspiracje” (2007/2008), s. 44–53; Roman Owidzki 1912–2009. Wewnętrzna konieczność, w: Co po Cybisie?, kat. wystawy, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, red. M. Jachuła, M. Jurkiewicz, Warszawa 2018, s. 257–262.