nr katalogowy: 12
Cena galeryjna:
29 000 PLNtechnika mieszana / deska
61 × 50,5 cm
opisany na odwrociu: Jan Ziemski | Lublin | Wystaw: Grupa Zamek M Sztuki Łódź 2002 | BWA Lublin, Maj 2003 | Galeria DAP, Warszawa VIII-IX 2003 | Reprod: Kat. wyst. BWA Lublin, Maj 2003 | Kat. wyst. Grupa Zamek MSŁ, 2002 str. 75
l.g. nalepka papierowa z danymi pracy
Wystawy:
Reprodukowany:
Prezentowana „Formura meteor” wykonana w 1958 roku to wysokiej klasy dzieło reprezentatywne dla twórczości Ziemskiego z okresu jego fascynacji malarstwem materii. Podobnie jak w innych pracach z 2. połowy lat 50. artysta nałożył na prześwitujące w niektórych partiach płótno grubą, niemal reliefową warstwę farby. Jej złocisto-brunatna, ziemista kolorystyka współgra z ciemną barwą tła. W innych „Formurach” Ziemski nakładał i formował farbę szpachlą, tworząc metaliczne, żyletkowate wzory układające się w lśniącą, reliefową powierzchnię.
Jan Ziemski (Kielce 20 I 1920 – 22 XII 1988): w latach 1942–1946 studiował w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku w Lublinie a następnie medycynę na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej (w latach 1947–1948) i historię sztuki na KUL (w latach 1948–1949 i 1955–1956). W 1956 roku wraz z młodymi artystami, m.in. Włodzimierzem Borowskim i Tytusem Dzieduszyckim oraz krytykami a ówcześnie studentami: Wiesławem Borowskim, Jerzym Ludwińskim i Hanną Ptaszkowską założył Koło Młodych Plastyków, późniejszą Grupę Zamek. Działała ona w Lublinie w latach 1956–1960. Grupa wystawiała kilkakrotnie w rodzinnym mieście i w warszawskiej Galerii Krzywe Koło w 1958 roku. Ziemski brał aktywny udział w Plenerach Koszalińskich w Osiekach, Biennale Form Przestrzennych w Elblągu, Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach i Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze. W okresie działalności w Grupie Zamek – podobnie jak koledzy – Ziemski tworzył obrazy strukturalistyczne. Formowane w gipsie obrazy należące do cyklu „Formura” cechują się grubą fakturą warstwy malarskiej. Niekiedy zbliżają się do reliefów w masie plastycznej nakładanej na powierzchnię płyty. Po 1964 roku artysta odszedł od informelu, konstruując prace podejmujące zagadnienia ruchu, przestrzeni i światła. W latach 80. Ziemski skrajnie uprościł paletę i w ostatnich pracach posługiwał się wyłącznie bielą i czernią.