fbpx
×

Kompozycja op-artowska

nr katalogowy: 30

Ziemski Jan

(1920–1988)

Kompozycja op-artowska
lata 60.

Estymacja:

60 000–75 000 PLN

Cena wylicytowana:

42 000 * PLN

relief/akryl, płyta

60 × 80 cm

sygnowany na odwrocie: „Jan Ziemski | Lublin”

częściowo zerwana nalepka z danymi pracy i artysty


Od 1958 roku Jan Ziemski prowadził eksperymenty z powierzchnią obrazu. W płaszczyznę wkomponowywał wypukłe, niemalarskie obiekty, jak chociażby kamienie, tworząc reliefowe konstrukcje. Eksperymentował także ze strukturą i grubością farby używając jej niemal jak materii rzeźbiarskiej żłobiąc w jej powierzchni głębokie bruzdy. W latach 1960-1964 Ziemski stworzył cykl Formury – rzeźbiarsko-malarskie obiekty o formowanej w gipsie organicznej strukturze. Działania Ziemskiego prowadziły do powstania autonomicznych obiektów funkcjonujących jako malarskie płaskorzeźby. Na pierwszej indywidualnej wystawie artysty w 1959 roku w lubelskim Biurze Wystaw Artystycznych obiekty były ustawione na podłodze, co dodatkowo potęgowało ich rzeźbiarskie referencje. Już wtedy Ziemski znacząco ograniczył paletę barw najczęściej pozostawiając do kliku tonów jednego koloru. Kluczowe w poszukiwaniach Ziemskiego stały się relacje pomiędzy grą świateł na zróżnicowanej fakturze a złudzeniem barwnej różnorodności.

Konsekwencją optycznych poszukiwań było postępujące uproszczenie i geometryzacja form dryfujące w stronę osiągnięć op-artu, które stały się najbardziej reprezentatywne dla twórczości Ziemskiego.

Prezentowany relief składa się z 20 sferycznie wygiętych listewek umieszczonych na jednolitym czarnym tle kompozycji. Oś pracy została silnie zaznaczona poprzez 21, kontrastującą z pozostałymi, czerwoną listwę, od której na płaskiej części kompozycji rozchodzi się czerwono-niebieska fala nawiązująca kształtem do reliefowej części pracy. Przemyślany układ kształtów, poziomów oraz rozkład barw dają złudzenie przepływającej przez malarsko-rzeźbiarską strukturę akustycznej fali. Tę koncepcję artysta rozwijał także na początku lat 70. w cyklach Rytmy czy Permutacje konstruując wywołujące złudzenie optyczne struktury.