fbpx
×

Kompozycja ze św. Florianem

nr katalogowy: 4

Nazwa aukcji/kod aukcji: Henryk Streng/ Marek Włodarski. Małe formy: prace na papierze.

Włodarski Marek (właśc. Henryk Streng)

(1898–1960)

Kompozycja ze św. Florianem
1927

Cena wylicytowana:

15 000 PLN

gwasz, papier

37,3 × 28,3 cm

sygnowany p. g. „VIII 927” oraz ślad zatartej sygnatury


Reprodukowany:

  • Czarownik przy zielonej skale: Marek Włodarski– Henryk Streng / red. Józef Chrobak, Justyna Michalik, Marek Wilk, Poznań 2009, il. barwna nr 10.
  • Marek Włodarski / Henryk Streng (1898–1960). Między centrum a peryferiami, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot, 2013, poz. kat. 21, s. 149.

Wystawiany:

  • Marek Włodarski / Henryk Streng (1898–1960). Między centrum a peryferiami, Lwowska Narodowa Galeria Sztuki, Lwów 2013.
  • Marek Włodarski / Henryk Streng (1898–1960). Między centrum a peryferiami, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot, 2013.

„Kompozycja ze św. Florianem” to gwasz pochodzący z 1927 roku. Świeżo po powrocie z Paryża u Strenga odnowiły się fascynacje naiwnym charakterem lwowskiego malarstwa. W latach 1926-1928 wykonał szereg obrazów odwołujących się do codziennego życia miasta. Pomimo użycia awangardowych środków formalnych tematyka prac artysty skupiała się na pospolitych scenach z mieszczańskiej codzienności czy typach ludzkich. „Kompozycja ze św. Florianem” formalnie odpowiada fascynacjom Strenga z tamtego okresu. Pracę charakteryzuje wyraźne wyodrębnienie płaskich plam barwnych. Masywna, obleczona wyraźnym konturem postać św. Floriana, tradycyjnie wyobrażonego w stroju rzymskiego żołnierza, umieszona jest na niebieskim tle – symbolicznym dla charakteru jego męczeńskiej śmierci poprzez utopienie w rzece Enns. Pod figurą świętego artysta umieścił trąbkę symbolizującą powiązanie z legendą o jego przynależności do oddziału gaśniczego. Kolejny pas kompozycji to abstrakcyjne układy figur geometrycznych i plam koloru. Obraz zamyka czarnobiały motyw roślinny będący echem przypisywanego męczennikom atrybutu palmy męczeństwa. Pracę charakteryzuje właściwe artyście przemieszenie przedmiotów, figur i kompozycji abstrakcyjnych, które tym razem porządkuje w poziomych pasach kompozycyjnych. Naiwne ujęcie plastyczne przywodzi na myśl prymitywna sztukę ludową z tożsamą Strengowi nutą surrealistycznej poetyki.