fbpx
×

Martwa natura z pochlapaną ławką

nr katalogowy: 44

Modzelewski Jarosław

(ur. 1955)

Martwa natura z pochlapaną ławką
2001

Cena wylicytowana:

57 000 * PLN

tempera żółtkowa / płótno

150 × 250 cm

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu p.g.: Jarosław Modzelewski 2001 [w owalu] | „Martwa natura z pochlapaną ławką | 150 × 250 tempera ż.


Wystawy:

  • Martwe natury, Galeria XXI, Warszawa 2001

Reprodukowany:

  • Jarosław Modzelewski, Obrazy 1977–2006, Galeria Zderzak, Kraków 2006, il. nr 349, s. 210
  • B. Majewska, Radość z malowania, „Tygodnik Powszechny”, 2001, nr 29 ( 22 VII)

Jarosław Modzelewski w latach 1975–1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie od 1982 pracuje jako wykładowca. Rok później wraz z pięcioma innymi artystami (Pawlakiem, Sobczykiem, Grzybem, Kowalewskim i Woźniakiem) utworzył formację Gruppa, która szybko stała się „wizytówką” polskiej neoekspresji lat 80. W początkowym okresie twórczości Modzelewski posługiwał się wyabstrahowanymi znakami i ideogramami oraz powielanymi motywami z szablonu, niejako w nawiązaniu do amatorskiej antyrządowej sztuki ulicznej ówczesnego czasu. W latach 1986–1989 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się niezwykłością i pewną dozą niepokoju. Obrazy tworzone przez Modzelewskiego w latach 90. odznaczają się daleko idącym uproszczeniem, wręcz schematycznością ujęć postaci ludzkich, które wykonują gesty i czynności opisane w tytułach. Wiele z tych scen odbywa się na pustych lub oderwanych od nich, abstrakcyjnych tłach. Wrażeniu pewnej kostyczności służy też zmiana techniki malarskiej, która nastąpiła w 1997 – z olejnej na temperową.

Jego prace znajdują się w zbiorach m.in.: Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.

Na przełomie lat 2001 i 2002 w twórczości artysty pojawiły się nowe wątki wynikające z zainteresowań wnętrzem kościołów, szczególnie ich prozaiczność kontrastująca z duchowym wymiarem. Modzelewski nazywany jest „malarzem ikon codzienności”. Interesuje go polityka, wątki literackie i historyczne, a także egzystencjalne. Cechą charakterystyczną jego prac jest uproszczona forma i narracyjność, ale i wrażenie niedopowiedzenia. Prezentowana praca ma wyjątkowy wydźwięk osobisty. Ukazuje wnętrze pracowni z pochlapaną farbami ławką, olbrzymią paletą barw, na które malowane były obrazy lub sama stanowiła miejsce mieszania farb. W tle po prawej stronie stoi odłożona niewielka paleta – narzędzie do precyzyjnego wykańczania obrazu ściśle skomponowanymi plamami barwnymi. Na ścianach, jak u starych mistrzów, wiszą rysunki. Tu, inaczej niż u ojców malarstwa, źródłem inspiracji są rysunki dziecięce, nadając całej pracy intymnego, osobistego charakteru.