fbpx
×

Pokój receptywny

nr katalogowy: 80

Mężyk Krzysztof

(ur. 1984)

Pokój receptywny
2015

Estymacja:

18 000–22 000 PLN

Cena wylicytowana:

16 000 PLN

olej, akryl, płótno

200×170 cm


 

Krzysztof Mężyk – malarz urodzony w roku 1984, mieszka i pracuje w Krakowie. Ukończył tamtejszą Akademię Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa specjalizując się w twórczości abstrakcyjnej, silnie nacechowanej emocjonalnie, opartej na ekspresyjnym geście i na ogół mocnej, jaskrawej palecie barwnej. Sam artysta określa swoje malarstwo łacińskim terminem „qualia”, oznaczającym w filozofii umysłu czysto subiektywne jakości otaczającego świata poznawalne wyłącznie zmysłowo i niedające się wyrazić za pomocą pojęciowego języka. Mężyk oddaje się studiom nad artystyczną materią i jej własnościami takimi, jak kolor i światło oraz ich wzajemne relacje. Nie rezygnuje jednak przy tym z przemyślanej konstrukcyjnie kompozycji.

Wielkoformatowa praca z 2015 roku, Pokój receptywny, oddziałuje nieoczywistymi, kontrastowymi zestawieniami kolorystycznymi „rozpełzającymi się” swobodnie po imponująco dużej powierzchni płótna. Choć kompozycja jest otwarta, bez wyraźnie zaznaczonego centrum, krótkie pociągnięcia pędzla układają się wertykalnie, kierując wzrok widza wzdłuż poziomej osi obrazu. Może przez to nasuwać skojarzenia chociażby z fowistycznymi pejzażami, jednak sam artysta od figuracji wyraźnie się odcina. Grubo kładziona farba stwarza dynamiczne efekty fakturowe.

„Obrazy Mężyka to triumf malarskiej materii. Płótna oprawione w ascetyczne cienkie listwy drewniane emanują siłą. Śmiało i szeroko kładzione plamy barwne tworzą kotłującą się, pełną emocji, ale i wewnętrznego konfliktu, kompozycje typu all-over. To malarstwo gestu i barw: głębokich zieleni, czystych i brudnych błękitów, przyprószonej czerni, czystych i świetlistych fiołków i róży. Raz cytrynowe, raz brudne żółcienie stawiają opór czerniom i szarościom, raz współgrają z turkusami. Mięsista materia gdzieniegdzie spotyka tę subtelną, gładką, niemal półprzezroczystą. W tych płótnach nie znajdziemy jednej choćby aluzji figuratywnej, mimo tego to malarstwo pełne treści – emocjonalnej, wewnętrznej, neurotycznej. […] Te feerie barw i faktur, sploty i zwroty – emocji i kolorów. Malarstwo przesycone wewnętrznym konfliktem. Malarstwo będące spotkaniem z człowiekiem. Pełne gwałtownych uczuć, poczucia alienacji, granic, ich przekraczania. Pełne mocy, pełne walki. To malarstwo broni się samo, emanuje”.

Krzysztof Mężyk brał udział w najważniejszych wystawach zbiorowych ostatnich lat, m.in. Co widać. Polska sztuka dzisiaj w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Czysta formalność w Galerii Labirynt w Lublinie. Latem 2014 roku miała miejsce jego wystawa indywidualna Stany umysłu w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu. Inne jego wystawy indywidualne odbyły się m.in. w BWA w Nowym Sączu i Galerii Dawid Radziszewski w Warszawie.