fbpx
×

Rowerzysta VII

nr katalogowy: 50

Nazwa aukcji/kod aukcji: Aukcja Sztuki XX i XXI wieku (marzec 2020)

Wejman Mieczysław

(1912–1997)

Rowerzysta VII
1964

Estymacja:

1 500 – 2 500 • PLN

Cena wylicytowana:

1 200 PLN

miedzioryt / papier

42,5 × 39,5 cm

sygnowany, opisany i datowany u dołu kompozycji: „Rowerzysta VII” epr. d‘art. Mieczysław Wejman 1964

z dedykacją od artysty


Pochodzenie:

  • kolekcja prywatna, Niemcy

Jeden z najwybitniejszych grafików polskich drugiej połowy XX wieku. Studiował w warszawskiej ASP, w której obronił dyplom u Mieczysława Kotarbińskiego w 1939 roku, a następnie w krakowskiej ASP, w której w 1946 roku otrzymał dyplom z malarstwa u Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Po studiach prowadził działalność pedagogiczną, był profesorem i rektorem ASP w Krakowie. Uważany jest za inicjatora nurtu grafiki metaforycznej, wyróżniającego „krakowską szkołę grafiki”. Przedmiotem jego twórczości było malarstwo sztalugowe i dekoracyjne, grafika i ilustracja książkowa. Uprawiał głównie techniki metalowe, drzeworyt i monotypię. Tworzył pełne ekspresji cykle graficzne, między innymi inspirowane antykiem cykle akwafort o rozbudowanej konstrukcji. W dowód uznania za twórczość artystyczną i pracę pedagogiczną artysta został uhonorowany licznymi nagrodami, m.in.: Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki za działalność pedagogiczną (1964) i Nagrodą Państwową I Stopnia za wybitne osiągnięcia na polu grafiki, w szczególności za cykl akwafort Rowerzysta (1966). Grafiki należące do cyklu Rowerzysta, są zaliczane przez krytyków do kanonu najwybitniejszych dzieł polskiej sztuki XX wieku. Centralnym motywem cyklu jest rower – maszyna niby prosta, wymagająca jednak, jak mawiał Wejman, sporych umiejętności użytkownika. W grafikach Wejmana ukazani rowerzyści zamiast jechać, często leżą na ziemi. To osobisty komunikat artysty, przekaz doświadczeń i przemyśleń, inspirowany długimi zapewne przemyśleniami na temat losu człowieka i jego egzystencji. Jest to, jak określił kiedyś sam artysta, opowieść „o losach jednostki poddanej maszynerii współczesnego świata nasyconego obezwładniającą jednostkę mnogością ludzi i przedmiotów”. Brał udział w licznych wystawach, m.in.: w Warszawie, Krakowie, we Wrocławiu, w Sofii, Wenecji, Mediolanie, Sztokholmie, Pradze, Tel Awiwie, Oslo, Vancouver, czy Barcelonie.