×

Rysunek – malarstwo zostawiania śladów wokół osi

nr katalogowy: 14

Nazwa aukcji/kod aukcji: Aukcja Sztuki XX i XXI wieku

Kawiak Tomasz

(ur. 1943)

Rysunek – malarstwo zostawiania śladów wokół osi
1975

Estymacja:

48 000 – 62 000 • PLN

technika mieszana
70 × 70 cm
92,5 × 92,5 cm (z oprawą)
sygnowany i datowany p.d.: T.KAWIAK 1975
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu śr.d.: T.KAWIAK | 1975 | PARYŻ
nalepki papierowe z danymi pracy na odwrociu


Pochodzenie :
∙ kolekcja Wojciecha Fibaka, Monte Carlo
∙ zakup od artysty, Francja


Wystawiany :
∙ Galeria 72, Chełm, 2017
∙ Galeria 72, Chełm, 1977
∙ Studio Franca Pisani, Rzym, 1977
∙ Galeria Blu, Mediolan, 1976
∙ Galeria Primo Piano, Rzym, 1976


Prezentowana praca to monochromatyczny kolaż, będący zapisem procesu prowadzącego do powstania obrazu. Artysta zdecydował się na włączeniu w kompozycję pędzli – narzędzi, prowadzących do powstania szarych, symetrycznych odcinków kołowych, W efekcie powstała bardzo przemyślana, minimalistyczna kompozycja, będąca zapisem tytułowych „śladów wokół osi”. Cykl o tym tytule powstawał we Francji od połowy lat 70. Kawiak pisał o nim:

„Aby być lojalnym wobec odbiorców należy stworzyć ‘jasną strukturę odbioru’. Takim wykładnikiem musi być poczucie skali, jasność stosowanego narzędzia. W moim przypadku stosuję podanie SKALI (podobnie jak to czyni architekt, podając skalę na planie). W ramach przyjętego systemu metrycznego, skala ta wytycza relację narzędzia do obszaru jego poruszania się. Używane konwencjonalne przyrządy miernicze, takie jak: linijka, ekierka, kątownik itp., przyjmując role „wzorca”, określają niepodważalne relacje pomiędzy Ideą a Śladem działania*”.

Tomasz (Tomek) Kawiak znany jest przede wszystkim z realizacji „dżinsowych” rzeźb. Tworzy stylizowane kompozycje z brązu, ceramiki i metalu, których głównym motywem są proste, niebieskie spodnie – PRL-owski symbol zachodniego luksusu. Jednak to właśnie Kawiak, jako pierwszy, podniósł w Polsce tematykę zaangażowanej ekologii w sztuce: 1970 roku wykonał performance, polegający na „bandażowaniu” obciętych pni i gałęzi drzew. W ten sposób artysta chciał zwrócić uwagę mieszkańców i władz Lublina na problem nieobecności zieleni w przestrzeni publicznej. Niedługo potem wyjechał do Francji – studiował w Paryżu, a później został profesorem Instytutu Artystycznego w Orleanie. Pracował tam w latach 1976–1990, równolegle prowadząc światową akcje tzw. „cegłowania – BRICKWORK” . W każdym miejscu na świecie, które odwiedza, zostawia Cegłę Tomka Kawiaka: wypaloną w czerwonej glinie i opatrzoną pieczęcią.


* Tomek Kawiak, Ślady 1972–2017, kat. wystawy w Muzeum Ziemi Chełmińskiej i Galerii 72, Chełm 2017, s. 25.