fbpx
×

Rzeka Bug

nr katalogowy: 63

Baj Stanisław

(ur. 1953)

Rzeka Bug
2017

Estymacja:

15 000 – 20 000 PLN

Cena wylicytowana:

14 000 PLN

olej / płótno
100 × 120 cm
sygnowany p.d.: S. Baj
opisany na odwrociu p.g.: Stanisław Baj | Rzeka Bug | 2017


Wystawiany:

  • Czarna Rzeka, Galeria Bardzo Biała, Warszawa, 2017
  • Czarna Rzeka, Państwowa Galeria Sztuki, Częstochowa, 2017
  • Stanisław Baj – malarstwo i rysunek, Starogardzkie Centrum Kultury, Galeria „A” im. Michała Faryseja, Starogard Gdański, 2017
  • Stanisław Baj – Czarna Rzeka, BWA Galeria Sztuki, Olsztyn, 2018
  • Obojętnie gdzie to jest na świecie, Muzeum Etnograficzne w Krakowie, 2018 (katalog w przygotowaniu)
  • Stanisław Baj – portrety wody, Galeria 72, Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie, 2019

Reprodukowany:

  • Czarna Rzeka, Galeria Bardzo Biała, Warszawa, 2017
  • Czarna Rzeka, Państwowa Galeria Sztuki, Częstochowa, 2017
  • Stanisław Baj – Czarna Rzeka, BWA Galeria Sztuki, Olsztyn, 2018
  • Stanisław Baj – portrety wody, Galeria 72, Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie, 2019

„Bug – zjawisko przyrodnicze, żywioł wody płynącej, naturalna granica podziału Ziemi w aspekcie fizycznym, etnicznym, kulturowym, politycznym, narodowym. Ruch wody rzecznej jest symbolem zmian, przemijania czasu, ludzkiej egzystencji, nieustannego odnawiania. To od wieków ważna arteria komunikacyjna, szczególnie wobec trudnych warunków lądowych. Stąd jej brzegi, bogate w różnego rodzaju ślady obecności człowieka, który osiedlał się, budował osady, tworzył tymczasowe obozowiska podczas wędrówek po rzece. Na brzegach można znaleźć obiekty archeologiczne z najbardziej odległych w czasie kultur. Rzeka Bug jest miejscem przenikania Wschodu i Zachodu, różnych wyznań religijnych, a na obszarze przez który przepływa, tworzy się odrębny charakter styku kulturowego. Ten potężny żywioł wody, nieokiełzany, dramatyczny i spokojny zarazem, może być przedstawiany w sztuce w sposób romantyczny, liryczny, symboliczny, metafizyczny…” *


* S. Baj, Maluję rzekę Bug, „Załącznik Kulturoznawczy” 4 (2017), s. 333.