fbpx
×

Serwetniki Rzeczy

nr katalogowy: 43

Sobczyk Marek

(ur. 1955)

Serwetniki Rzeczy
1991–1993

Obiekt niedostępny

olej / płótno

150 × 105 cm

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu śr.g.: MAREK SOBCZYK | 1991/93|150 × 106 OLEJ | SERWETNIKI RZECZY


Proweniencja:

  • kolekcja Wojciecha Fibaka, Monte Carlo

Prezentowana praca pochodzi z samego początku lat 90., czyli ze schyłkowego okresu funkcjonowania Gruppy, jednej z najciekawszych formacji artystycznych lat 80. w Polsce. Założyli ją Ryszard Grzyb, Paweł Kowalewski, Jarosław Modzelewski, Włodzimierz Pawlak, Marek Sobczyk i Ryszard Woźniak. Każdy z malarzy wypracował swój własny, niezwykle indywidualny język form malarskich, jednak łączyła ich fascynacja nową ekspresją, bezkompromisowością, wyrazistością środków oraz ironiczną kontestacją zastanej rzeczywistości. Oprócz wystaw malarskich Gruppa organizowała też odczyty, recytacje wierszy i koncerty, a także wydawała własne pismo „Oj dobrze już”, którego ukazało się 9 numerów. Gruppa zakończyła działalność w 1992 roku wystawą w Zachęcie, a jej członkowie zajęli się indywidualną twórczością.

W prezentowanej pracy doskonale widać główne inspiracja Marka Sobczyka ze wspomnianego okresu: fascynację pojedynczym przedmiotem, multiplikacją obiektu, językowymi szaradami i wyrazistym, ale jednocześnie uproszczonym sposobem malowania.

Marek Sobczyk to jeden z najważniejszych współczesnych polskich malarzy. W jego obrazach doskonale skomponowane niuanse kolorystyczne są tak samo istotne, jak skomplikowana, często silnie zaangażowana tematyka, łącząca w sobie krytyczne podejście do zastanej rzeczywistości z inteligentnym, nierzadko cynicznym komentarzem.

Artysta studiował malarstwo w latach 1975–1980 w warszawskiej ASP, gdzie uzyskał dyplom w pracowni Stefana Gierowskiego. W malarstwie posługuje się elementami ekspresji koloru, rysunku, tematu i funkcji. Za pomocą praktyki (malarstwa, prac przestrzennych, wystąpień) i teorii opracowuje pewne zagadnienia, np. maniery, krytyki, propagandy i polityki, parafrazuje także religijne wątki ikonograficzne. Na wielu obrazach pojawia się tekst, będący ważnym elementem kompozycji. W latach 1979–1986 twórczość Sobczyka stanowiła komentarz do sytuacji społeczno-politycznej Polski. Działalność malarską poszerza o prace teoretyczne i projekty przestrzenne. Zajmuje się również projektowaniem graficznym i typografią (w latach 1990–2004 działał w spółce „Zafryki” z Piotrem Młodożeńcem). Od ponad dekady prowadzi projekt „«Muzeum» w cudzysłowie”, w którym przedstawia swoistą esencję twórczości wybranych przez siebie artystów, przepuszczoną przez indywidualny filtr własnej wrażliwości. Jego prace prezentowane były na wielu wystawach indywidualnych w najważniejszych polskich instytucjach kultury, m.in. w warszawskiej Galerii Zachęta, Fundacji Wyspa Progres w Gdańsku i Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie. Laureat nagrody Jana Cybisa za 2012 rok.