nr katalogowy: 59
Estymacja:
70 000 – 90 000 PLNbrąz
60 × 41 × 10,5 cm
sygnowany z tyłu podstawy: FALENDER
Wystawiany:
Reprodukowany:
Barbara Falender – rzeźbiarka, a także rysowniczka i fotografka. W latach 1966-1972 studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza. Jej pracą dyplomową była rzeźba „Ludzie z Krakowskiego Przedmieścia” – zespół gipsowych figur w modnych współczesnych strojach stojących na drewnianym podeście, pod którym znajdują się kolejne postacie, tym razem martwe. Był to niezwykle odważny na ówczesnej Akademii polityczny komentarz dotyczący marca 68 i szybkiego zatarcia pamięci o tych wydarzeniach wśród młodych ludzi. Wśród swoich rzeźbiarskich mistrzów, oprócz Jarnuszkiewicza, Falender wymieniała przede wszystkim Alinę Szapocznikow, a także francuskiego artystę Jeana-Roberta Ipoustéguy’ego. Natomiast klasyczną rzeźbę grecką uważała za niewyczerpane źródło inspiracji i wątków, które twórczo rozwijała, transponując je na język współczesności.
Artystka jako jedna z pierwszych (i nadal zaskakująco nielicznych) podejmowała się przedstawienia wizerunku nagiego mężczyzny, nierzadko z podkreśleniem jego erotyzmu i urody. W pracy „Stojąc pomiędzy” jednak nagość mówi nie o seksualności, a raczej bezbronności człowieka wobec traumatycznych wydarzeń i przemijania. Rzeźba powstała w roku 2001, jako emocjonalna reakcja artystki na zamach i zburzenie dwóch nowojorskich wieżowców World Trade Center. Do figury „Stojącego pomiędzy” pozował syn rzeźbiarki, co tym dobitniej podkreśla ogrom tragedii, jaka dotknęła ofiary zamachu, a także ich najbliższych.
Prace Barbary Falender znajdują się w zbiorach m.in. Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz w licznych kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.