fbpx
×

Surfer

nr katalogowy: 89

Szczur Piotr

(ur. 1987)

Surfer
2019

Estymacja:

7 000–9 000 PLN

Cena wylicytowana:

6 000 PLN

olej / płótno

100 × 100 cm

sygnowany na odwrociu


Wystawy:

#paintingsamerica, Galeria r_z / ORz ZPAP, Rzeszów 2019 (wystawa indywidualna)


Artysta sam siebie określa mianem „neoromantyka” – w jego twórczości, w takim samym stopniu jak doskonały warsztat i biegłość techniczna, istotna jest umiejętność łączenia świata fantazji i nierzeczywistej poetyki, odwołującej się do magicznych przestrzeni artystycznej wyobraźni. Urodził się w Jaśle, ukończył Liceum Plastyczne im. Tadeusza Brzozowskiego w Krośnie. W latach 2007–2010 studiował na PWSZ im. J. Grodka w Sanoku na kierunku Edukacja Artystyczna. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. S. Białogłowicza obronił w roku 2010. W latach 2010 – 2013 studiował na Wydziale Artystycznym lubelskiego UMCS, gdzie w 2013 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni dr hab. M. Drzewińskiego Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie, jednak cały czas jest mocno związany ze środowiskiem sanockich malarzy. Jego prace znajdują się w prywatnych kolekcjach w kraju i za granicą.

[…] Cykl „Made in USA”, którego elementem jest płótno „Surfer” stanowi zwieńczenie istotnej zmiany w treści i formie obrazów Piotra Szczura, która stopniowo dokonywała się w ostatnich latach. Artysta, który do tej pory zdążył już zdobyć rozpoznawalność na rynku sztuki oraz zainteresowanie galerii i kolekcjonerów malarstwa dzięki oryginalnej warstwie wizualnej i tematyce wcześniejszych, figuratywnych obrazów, teraz przenosi swoją uwagę ku malarstwu pejzażowemu, jednocześnie ograniczając ważny do tej pory związek obrazu z fotografią. W swoich najnowszych płótnach malarz przedstawia Amerykę w kompresji, wyciąga esencję z rzeczywistości. W amerykańskim krajobrazie, malowanym przez Piotra Szczura, ludzie są niemal nieobecni. Szczególne miejsce natomiast zajmuje w nim niebo, które niejednokrotnie bierze w posiadanie znaczną część kompozycji. To w jego obrębie rozgrywa się najczęściej główna akcja przedstawienia, to za jego pośrednictwem artysta prowadzi narrację. Choć Piotr Szczur przedstawia faktycznie istniejące fragmenty krajobrazu, to jednak, szczególnie gdy wyizoluje się pojedyncze płótna z kontekstu całego zbioru, dostrzec można coraz wyraźniejsze odchodzenie od realizmu. […] Piotr Szczur skupia się na formie dzieła, celebruje malarskość, świadomie prowadzi dukt pędzla, a jednocześnie zdarza mu się opryskiwać farbą wybrane fragmenty kompozycji, po to, by dopuścić do głosu element kontrolowanego przypadku. Opisanie Ameryki staje się więc dla niego de facto punktem wyjścia dla niezwykle istotnych rozważań i przełomowych eksperymentów formalnych, które, w coraz bardziej zauważalny sposób, prowadzą go ku abstrakcji. Wydaje się jednak, że jest to proces instynktowny, choć nieuchronny, a sam artysta poddaje mu się, przyglądając się ewolucji własnego stylu z pewnego dystansu. […]


M. Krajewski, tekst kuratorski, Made in USA / 100 paintings