fbpx
×

Tęczanki śnione przez królika na łące i jego formę z jaskini Platona

nr katalogowy: 27

Nazwa aukcji/kod aukcji: Aukcja sztuki XX i XXI wieku (czerwiec)

Grzyb Ryszard

(ur. 1956)

Tęczanki śnione przez królika na łące i jego formę z jaskini Platona
2017

Estymacja:

28 000 – 38 000 • PLN

akryl / płótno
100 × 100 cm
sygnowany, opisany i datowany na odwrociu l.: Ryszard Grzyb | „Tęczanki śnione | przez królika | na łące i jego | formę z jaskini | Platona.” | 100 × 100 cm | 2017 | akryl


W prezentowanej pracy Ryszard Grzyb w niezwykle charakterystyczny dla siebie sposób połączył poetycki tytuł z ekspresyjną, bardzo rozpoznawalną i wyrazistą formą. Tytułowe tęczanki to drobne, kolorowe rybki akwariowe, odznaczające się niezwykle barwnymi odcieniami łusek. Grzyb sprowadził je do wizualizacji snu królika i jego wyobrażenia, które – według filozofii Platona – jest jedynym możliwym dla ludzkiego poznania obiektem. Ryszard Grzyb w swojej pracy artystycznej swobodnie czerpie z filozofii i jej historii, a także poezji, którą aktywnie uprawia. Ma bardzo empatyczny stosunek do zwierząt, które pojawiają się praktycznie w każdej jego realizacji w roli podmiotu przedstawienia.

W 1976 roku rozpoczął studia malarskie w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Po przeprowadzce do Warszawy w 1979 roku kontynuował je w Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 1981 roku uzyskał dyplom w pracowni profesora Rajmunda Ziemskiego.

Już na trzecim roku studiów we Wrocławiu jego malarstwo zdominowały kompozycje neoekspresjonistyczne w typie Neue Wilde. W swoich pracach poruszał tematy egzystencjalne, podejmował krytykę społeczno-polityczną, jednocześnie wprowadzając do nich elementy absurdu i często wulgarnego humoru. W trakcie studiów w Warszawie nawiązał kontakty z przyszłymi członkami Gruppy, którą współtworzył w latach 1983––1989. Według pozostałych artystów z Gruppy pojawienie się Grzyba na warszawskiej ASP było momentem przełomowym dla kształtowania się owego ugrupowania – wniósł do niego dzikość, żywiołowość, humor. Większość wczesnych prac, tzw. „papiery” (1983–1987) malowana była temperą na kartonie. Charakteryzowała je ostra kreska, żywa kolorystyka i deformacje postaci. Aktualnie pracuje przede wszystkim farbami akrylowymi.