
„Ludzie w kosmosie” (nr kat. 2) to niezwykle ciekawa, surrealistyczna kompozycja, składająca się z na poły abstrakcyjnych, geometrycznych i organicznych elementów. W czasie w którym powstawał prezentowany rysunek, w latach 30. XX wieku, „podbój kosmosu” był – nomen omen – jedynie surrealistycznym hasłem. Na rzeczywiste działania ludzkość musiała poczekać jeszcze blisko 30 lat, jednak fascynacja przestrzenią kosmiczną i jej nieodkrytymi możliwościami była stale obecna w wyobraźni naukowców i artystów. W tym czasie Włodarski był już członkiem awangardowej grupy lwowskich artystów plastyków „Artes”. Malarz – wówczas posługujący się imieniem i nazwiskiem Henryk Streng – miał za sobą studia w Wolnej Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie i Państwowej Szkole Przemysłowej oraz kilkumiesięczny pobyt w paryskiej pracowni Fernanda Légera. Zafascynowany osobowościami André Bretona i André Massona, mimo wszystko podchodził do surrealizmu dość sceptycznie.

Streng w pełni zaaprobował rozwiązania formalne Légera, takie jak kult przedmiotu, niechęć do estetyzacji czy prymitywizm przedstawienia. W efekcie zaczął tworzyć złożone kompozycje na pograniczu dwóch nurtów – surrealizmu i kubizmu, pełne szczególnej, lirycznej nostalgii. Jego sztukę z lat 30. charakteryzuje również wyraźnie lewicowe zabarwienie polityczne: malarz współpracował wówczas z pismami „Sygnały” i „Omnibus”. Do grupy „Artes” należeli również m.in.: Jerzy Janisch, Mieczysław Wysocki, Aleksander Krzywobłocki, Ludwik Lille, Otto Hahn, Tadeusz Wojciechowski oraz Aleksander Riemer. Artyści – tak jak i Streng – podejmowali ważne tematy społeczne i wystawiali wspólnie w wielu miastach międzywojennej Polski. Zajmowali się również poszukiwaniami formalnymi, a także pracą teoretyczną.

Kolejna praca Włodarskiego w ofercie październikowej aukcji to „Winogrona i przedmioty” (nr kat. 3) – unikatowy gwasz przedstawiający szyldy i reklamy sklepowe z okolic ulicy Balonowej we Lwowie, gdzie znajdowała się pracownia artysty. Streng czerpał z otaczającego kultury ulicy, podnosząc rangę zwykłych reklam do dzieła sztuki.