Gruppy uznawana jest za najbardziej charakterystyczną manifestację artystyczną w polskiej sztuce lat osiemdziesiątych. Obrazy jej członków – Włodzimierza Pawlaka, Ryszarda Grzyba, Pawła Kowalewskiego, Marka Sobczyka i Jarosława Modzelewskiego – znalazły się w ofercie marcowej Aukcji Sztuki Nowoczesnej.
Twórczość malarzy Gruppy była wyjątkowo wielowątkowa i zróżnicowana pod względem artystycznym. Podobnie jak sama formacja stanowiąca zbiór indywidualności artystycznych, które połączyła nie tyle zbieżna koncepcja sztuki, co wspólna potrzeba kontestowania rzeczywistości.
Gruppa – neoekspresyjni artyści kontrkultury
Gruppa (1983-1989) zawiązała się i funkcjonowała w szczególnym kontekście politycznym, jakim był okres stanu wojennego. Formacja zawiązała się na gruncie wyraźnie kontrkulturowych postaw jej członków. Artyści poznali się w czasie studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie połączyła ich otwarta niechęć do jałowego treściowo postakademickiego malarstwa dominującego na uczelni. Chcieli tworzyć sztukę zaangażowaną, odnoszącą się do ówczesnych realiów, w sposób pozbawiony martyrologii komentującą rzeczywistość społeczno-polityczną. Dla artystów Gruppy pragnienie wolności wyrażało się w brutalności formy, drwinie, bluźnierstwie i naruszaniu wszelkiego tabu. Estetycznie wpisywali w malarstwo popularnej w latach 80. Nowej Ekspresji czy Neue Wilde – ich obrazy były świadomie antyestetyczne i krzykliwe, operujące absurdem i groteską. Malowali szybko i dużo, nieustannie demitologizując i demistyfikując czas, w którym przyszło im żyć i tworzyć.
Militaria, genitalia i Indianie
Pierwsza wspólna wystawa Gruppy pod tytułem „Zawieszenie metafizyczne” zaplanowana była na 13 grudnia 1982 roku w warszawskiej galerii Dziekanka. Jednak obawy organizatorów przed represjami władz spowodowały przesunięcie otwarcia na styczeń 1983, a wystawa odbyła się ostatecznie pod tytułem „Las, góra, a nad górą chmura”. Organizowane w tym czasie wystawy uzupełniane były przez artystów odczytami i muzyką. Do Gruppy przylgnęło w tym czasie określenie „Militaria, genitalia i Indianie” – jej twórczość bowiem pełna była emblematów popkultury, flag, symboli Victorii, a także motywów seksualnych i religijnych wpisanych w kontekst polityczny i narodowy.
Galeria Dziekanka
W latach 1985-86 istotne dla wystąpień Gruppy były wspólne sesje malowania, które miały miejsce w Galerii Dziekanka. Odbyły się cztery takie wydarzenia, w trakcie których artyści mieszkali i pracowali w galerii, a w ich wyniku powstały liczne prace na papierach. Wspólne malowanie „papierów” zainicjowali Sobczyk i Modzelewski podczas pobytu na stypendium w Niemczech, gdzie powstały cztery pierwsze tego typu prace. „Papiery” malowane swobodnie, zamaszyście i kolorowo dawały możliwość pełnego „wyżycia się” w malarstwie. Oficjalne rozwiązanie Gruppy nastąpiło w czerwcu 1989 wraz z akcją przemalowania płotu pod lokalem wyborczym „Solidarności”.
Aukcja Sztuki Nowoczesnej w Domu Aukcyjnym Libra odbędzie się 26 marca 2018 roku o godzinie 19:00. Na wystawę przedaukcyjną zapraszamy do nowo otwartej siedziby Domu Aukcyjnego Libra przy ul. Złotej 48/54 już od 16 marca.