Gruppy uznawana jest za najbardziej charakterystyczną manifestację artystyczną w polskiej sztuce lat osiemdziesiątych. Obrazy jej członków – Włodzimierza Pawlaka, Ryszarda Grzyba, Pawła Kowalewskiego, Marka Sobczyka i Jarosława Modzelewskiego – znalazły się w ofercie marcowej Aukcji Sztuki Nowoczesnej.

Twórczość malarzy Gruppy była wyjątkowo wielowątkowa i zróżnicowana pod względem artystycznym. Podobnie jak sama formacja stanowiąca zbiór indywidualności artystycznych, które połączyła nie tyle zbieżna koncepcja sztuki, co wspólna potrzeba kontestowania rzeczywistości.

Gruppa – neoekspresyjni artyści kontrkultury

Gruppa (1983-1989) zawiązała się i funkcjonowała w szczególnym kontekście politycznym, jakim był okres stanu wojennego. Formacja zawiązała się na gruncie wyraźnie kontrkulturowych postaw jej członków. Artyści poznali się w czasie studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie połączyła ich otwarta niechęć do jałowego treściowo postakademickiego malarstwa dominującego na uczelni.  Chcieli tworzyć sztukę zaangażowaną, odnoszącą się do ówczesnych realiów, w sposób pozbawiony martyrologii komentującą rzeczywistość społeczno-polityczną. Dla artystów Gruppy pragnienie wolności wyrażało się w brutalności formy, drwinie, bluźnierstwie i naruszaniu wszelkiego tabu. Estetycznie wpisywali w malarstwo popularnej w latach 80.  Nowej Ekspresji czy Neue Wilde – ich obrazy były świadomie antyestetyczne i krzykliwe, operujące absurdem i groteską. Malowali szybko i dużo, nieustannie demitologizując i demistyfikując czas, w którym przyszło im żyć i tworzyć.

Militaria, genitalia i Indianie

Pierwsza wspólna wystawa Gruppy pod tytułem „Zawieszenie metafizyczne” zaplanowana była na 13 grudnia 1982 roku w warszawskiej galerii Dziekanka. Jednak obawy organizatorów przed represjami władz spowodowały przesunięcie otwarcia na styczeń 1983, a wystawa odbyła się ostatecznie pod tytułem „Las, góra, a nad górą chmura”. Organizowane w tym czasie wystawy uzupełniane były przez artystów odczytami i muzyką. Do Gruppy przylgnęło w tym czasie określenie „Militaria, genitalia i Indianie” – jej twórczość bowiem pełna była emblematów popkultury, flag, symboli Victorii, a także motywów seksualnych i religijnych wpisanych w kontekst polityczny i narodowy.

Galeria Dziekanka

W latach 1985-86 istotne dla wystąpień Gruppy były wspólne sesje malowania, które miały miejsce w Galerii Dziekanka. Odbyły się cztery takie wydarzenia, w trakcie których artyści mieszkali i pracowali w galerii, a w ich wyniku powstały liczne prace na papierach. Wspólne malowanie „papierów” zainicjowali Sobczyk i Modzelewski podczas pobytu na stypendium w Niemczech, gdzie powstały cztery pierwsze tego typu prace. „Papiery” malowane swobodnie, zamaszyście i kolorowo dawały możliwość pełnego „wyżycia się” w malarstwie. Oficjalne rozwiązanie Gruppy nastąpiło w czerwcu 1989 wraz z akcją przemalowania płotu pod lokalem wyborczym „Solidarności”.

Aukcja Sztuki Nowoczesnej w Domu Aukcyjnym Libra odbędzie się 26 marca 2018 roku o godzinie 19:00. Na wystawę przedaukcyjną zapraszamy do nowo otwartej siedziby Domu Aukcyjnego Libra przy ul. Złotej 48/54  już od 16 marca.

Free Download WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Download WordPress Themes Free
Download Best WordPress Themes Free Download
online free course
download samsung firmware
Download WordPress Themes
ZG93bmxvYWQgbHluZGEgY291cnNlIGZyZWU=